Vanaf maandag 22 april worden de vertrektijden van de binnenbussen vervroegd naar 7u51 voor de dagbussen en naar xxu41 voor de shiftbussen. Deze beslissing is door de werkgever genomen met als argumentatie dat de medewerkers tijdig op de werkplaats moeten zijn. Blijkbaar is men van mening dat er momenteel veel mensen te laat komen…? Wij hebben dit nog nooit gehoord. Ook onze collega's van bedienden vakbond hebben op de ondernemingsraad van april gevraagd de vertrektijden te vervroegen met als reden dat er nu teveel mensen te lang moeten wachten in de binnenbus. Ook hierover hebben wij nog geen opmerkingen gekregen. Daarom zijn wij als ABVV voor het behoud van de vertrektijden van de binnenbussen om 07u56 en om xxu46.
Er zijn de laatste maanden heel wat wijzigingen aan het personeelsvervoer aangebracht. Sommigen zijn positief maar in het algemeen zijn wij van oordeel dat het personeelsvervoer naar BASF optimaler kan wanneer het geïntegreerd wordt in een algemeen vervoersplan naar de Scheldelaan. Het collectieve aanbod is voor BASF geen ‘luxe-service voor de medewerkers’ maar een noodzakelijkheid om personeel op de site te krijgen. Om die reden heeft men er alle belang bij dat dit aanbod er in slaagt zoveel mogelijk mensen te bedienen. Dit vereist een zo wijdverspreid mogelijk netwerk. Dit probeert de werkgever wel te realiseren maar met zo weinig mogelijk bussen. Alhoewel er enkele buslijnen zijn bijgekomen en enkele trajecten zijn verlengd, zijn de reistijden voor velen nog steeds onaanvaardbaar lang. Het is niet realistisch te denken dat iedereen binnen het halfuur op BASF kan zijn. Wij hebben wel ooit in een buscommissie afgesproken dat de vertrektijd aan de eerste halte niet langer mag zijn dan 1u en 10 min voor aanvang van de werktijd (m.a.w. 6u50 voor dag en xxu50 voor shift). In onderstaande tabel kun je zelf opmerken dat de meeste shiftbussen langer onderweg zijn.
Wij zijn eveneens van mening dat men zich op een normale manier naar de binnenbus moet kunnen begeven. Volgens ons is 3 min voor de dagmedewerkers een minimum en 6 min voor de shiftmedewerkers omdat zij de mogelijkheid moeten hebben zich te kunnen bedienen aan de maaltijdautomaten. Met de nieuwe vertrektijden van de binnenbussen betekent dit concreet dat de buitenbussen ten laatste om 7u48 voor dagdienst op BASF moeten zijn. Voor de shift is dit xxu35. In de onderstaande tabel vind je de gemiddelde aankomsttijden van de buitenbussen in januari (gegevens ‘dienst facility’). Je kan dus zelf constateren dat, zeker de mensen van de shift, in de toekomst ofwel moeten lopen naar de binnenbus ofwel deze bus zullen missen. In het kader van de veiligheid vragen wij met aandrang van zeker niet te lopen! Het is beter de bus te missen. Je moet dit dan melden bij fabriekstoezicht die vervoer naar je werkplek zullen organiseren.
De kans dat je daardoor te laat op je werkplek aankomt is reëel maar dit is buiten je wil en enkel te wijten aan het vervroegen van de vertrektijden.
Uiteraard willen wij dit graag opvolgen. Laat ons daarom, telkens per mail, weten wanneer je een binnenbus hebt gemist.
Gemiddelde aankomsttijd buitenbussen op BASF (januari 2013)
Bij de in rood gearceerde bussen is er onvoldoende tijd om de binnenbus te halen.
Bus
|
Tijd
|
Bus
|
Tijd
|
Bus
|
Tijd
|
Bus
|
Tijd
|
Bus
|
Tijd
|
1
|
7u42
|
6
|
7u43
|
11
|
7u43
|
16
|
7u40
|
21
|
7u43
|
2
|
7u43
|
7
|
7u41
|
12
|
7u38
|
17
|
7u46
|
22
| |
3
|
7u38
|
8
|
7u47
|
13
|
7u42
|
18
|
7u40
|
23
|
7u48
|
4
|
7u43
|
9
|
7u50
|
14
|
7u42
|
19
|
7u41
|
24
|
7u43
|
5
|
7u42
|
10
|
7u40
|
15
|
7u44
|
20
|
7u49
|
25
|
7u43
|
Bus
|
Tijd
|
Tijd
|
Tijd
|
Bus
|
Tijd
|
Tijd
|
Tijd
|
49
|
5u40
|
13u44
|
21u42
|
55
|
5u38
|
13u37
|
21u38
|
50
|
5u39
|
13u39
|
21u41
|
56
|
5u38
|
13u40
|
21u39
|
51
|
5u39
|
13u42
|
21u42
|
57
|
5u38
|
13u39
|
21u38
|
52
|
5u41
|
13u39
|
21u38
|
58
|
5u36
|
13u38
|
21u36
|
53
|
5u38
|
13u39
|
21u38
|
59
|
5u36
|
13u35
|
21u37
|
54
|
5u35
|
13u36
|
21u37
|
Vertrektijden buitenbussen aan 1ste halte.
De in rood gearceerde bussen zijn langer dan 1u50 onderweg vanaf de eerste halte.
Bus
|
Tijd
|
Bus
|
Tijd
|
Bus
|
Tijd
|
Bus
|
Tijd
|
Bus
|
Tijd
|
1
|
6u40
|
6
|
6u43
|
11
|
6u47
|
16
|
6u40
|
21
|
6u59
|
2
|
6u54
|
7
|
6u54
|
12
|
6u52
|
17
|
6u47
|
22
| |
3
|
7u00
|
8
|
6u43
|
13
|
6u52
|
18
|
6u46
|
23
|
7u02
|
4
|
6u49
|
9
|
6u49
|
14
|
6u51
|
19
|
6u57
|
24
|
7u05
|
5
|
6u47
|
10
|
6u53
|
15
|
6u53
|
20
|
7u00
|
25
|
7u09
|
Bus
|
Tijd
|
Tijd
|
Tijd
|
Bus
|
Tijd
|
Tijd
|
Tijd
|
49
|
4u44
|
12u43
|
20u44
|
55
|
4u39
|
12u32
|
20u39
|
50
|
4u41
|
12u37
|
20u41
|
56
|
4u43
|
12u37
|
20u43
|
51
|
4u57
|
12u54
|
20u57
|
57
|
4u48
|
12u43
|
20u48
|
52
|
4u57
|
12u51
|
20u57
|
58
|
4u41
|
12u34
|
20u41
|
53
|
4u52
|
12u52
|
20u52
|
59
|
4u49
|
12u49
|
20u49
|
54
|
4u35
|
12u31
|
20u35
|
Ben je niet akkoord met het vervroegen van de vertrektijden van de binnenbus en wil je de tijden van vóór 22 april behouden, vul dan onderstaande petitie in:
<iframe src="https://docs.google.com/forms/d/1uwx-m-J3Kvty2xdxVATEvfW2LTkkAimHGyphoVj405I/viewform?embedded=true" width="760" height="500" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Bezig met laden...</iframe>
<iframe src="https://docs.google.com/forms/d/1uwx-m-J3Kvty2xdxVATEvfW2LTkkAimHGyphoVj405I/viewform?embedded=true" width="760" height="500" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0">Bezig met laden...</iframe>