Gisteren is op een extra
ondernemingsraad het resultaat bekendgemaakt van de competiviteitsstudie van de
logistieke diensten. Het resultaat laat zich, volgens de directie, in enkele
woorden samenvatten: de loonkost is te hoog en er is onvoldoende flexibele
inzet van personeel. Ons is, als syndicale vertegenwoordiging, gevraagd de
komende maanden deze thematiek verder mee uit te werken. Uiteraard is het
afbouwen van loon en werkomstandigheden geen syndicale opdracht. Toch zullen we
als ABVV deelnemen aan deze ‘logistieke dialoog’ en wel om volgende redenen:
De gehele studie is vanuit een ‘boekhouders-visie’ bekeken. Vooral
het financiële verschil met externe bedrijven is bekeken. Wij bekijken de
logistieke diensten als een waardevol deel van de gehele onderneming en zullen
het belang van eigen diensten blijven benadrukken. Onze vertrekbasis voor deze
gesprekken is de wetgeving rond welzijn, sectorale akkoorden rond loon en
arbeidsstelsels en afspraken die de voorbije jaren op de site zijn gemaakt.
Onze visie op wetgeving willen we, samen met jullie praktijk-ervaringen van
elke dag, inbrengen in het debat om de visie van de werkgever waar nodig bij te
sturen of te weerleggen. Wij zullen er alles aan doen om uitbesteding van
diensten tegen te gaan maar wensen ook duidelijk te stellen dat flexibiliteit
zijn grenzen kent.
We vinden het bijzonder frustrerend nu gedwongen te worden om
in te stappen in een scenario van ‘dialoog’ die moet afgerond worden tegen 30
juni omdat wij als ABVV reeds vanaf 2005 aan de directie gevraagd hebben een
logistieke dialoog op te starten. Wij waren, en zijn nog steeds, van mening dat
een clustering van alle logistieke activiteiten op de site een meerwaarde kan
zijn, zowel voor de onderneming als voor de 226 betrokken medewerkers. Helaas
vond de directie de tijd ‘niet rijp’ om deze gesprekken eerder te starten.
Hierdoor is bijna 10 jaar verloren gegaan! Wij zullen ons dan ook niet laten
opjagen om vlug ondoordachte conclusies te trekken of beslissingen te nemen
Tijdens de komende gesprekken zullen dienst per dienst onder
de loep genomen worden. We zullen dan ook telkens de betrokken medewerkers van
de diensten zo nauw mogelijk betrekken. Jullie visie en ervaring blijft voor
ons uiteraard ons uitgangspunt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten