dinsdag 10 maart 2015

Het ABVV verwerpt de wijzigingen van de regering.

Het ABVV verwerpt de wijzigingen die de regering aanbracht aan het compromis aangaande de beschikbaarheid van oudere werklozen en swt'ers en dit om twee fundamentele punten.

Ten eerste is het compromis dat binnen de Groep van 10 werd opgesteld een waardevol en toekomstgericht compromis, met respect voor de kwaliteit van de tewerkstelling, voor de oudere werknemers en voor jongeren. De ministerraad heeft beslist het sociaal overleg naast zich neer te leggen. Het ABVV kan zich niet van de indruk ontdoen dat bepaalde krachten binnen de ministerraad hun politieke ideologie wensen door te drukken op kap van de werknemers en de vakbonden.

Ten tweede bevat dit voorstel van de regering - in tegenstelling tot wat wordt beweerd - niet louter en alleen enkele 'semantische' aanpassing. De notie aangepaste beschikbaarheid is nu een lege doos, maar is voor de werknemers een doos van Pandora. Dat de gewesten een invulling moeten doen van de notie aangepaste beschikbaarheid houdt ook in dat in Vlaanderen, Wallonië en Brussel op een andere manier wordt omgegaan met werknemers.
Dit is nefast voor de samenleving en de solidariteit tussen de werknemers.

Ten laatste verwacht de regering van de vakbonden sociale vrede. Het miskennen van het sociaal overleg op kap van de werknemers is geen goede zet van de regering in die richting.


Het ABVV houdt zich aan het gemeenschappelijk actieplan en zijn doelstellingen en heeft een eerstvolgende afspraak op 11 maart om 11u op het Muntplein te Brussel.

vrijdag 6 februari 2015

Resultaat van het nationaal overleg. Waarom ABVV dit niet wil tekenen?

Zoals je allicht al hebt vernomen is er binnen de groep van 10 (nationale onderhandelaars van werkgevers- en vakbonden) een ontwerpakkoord afgesloten waarin afspraken zijn gemaakt over loonontwikkeling voor de komende jaren. Dit ontwerp is door ABVV afgekeurd, binnen ACV/LBC wordt dit volgdende week besproken en ACLVB heeft het ontwerp akkoord onmiddellijk goedgekeurd. Ook de regering steunt dit ontwerpakkoord.

Waarom hebben onze onderhandelaars (Rudy De Leeuw en Marc Goblet) beslist om dit ontwerp niet te ondertekenen?

Van zodra vorig jaar de regeringsmaatregelen bekend werden gemaakt waren wij als ABVV verontwaardigd over de maatregelen rond loonnorm, index en eindeloopbaanregelingen die nationale onderhandelingen tussen werkgevers en vakbonden sterk zouden inperken. Met enkele succesvolle acties en stakingen hebben we, samen met de andere vakbonden, duidelijk gemaakt aan zowel regering als werkgevers dat deze maatregelen voor ons onaanvaardbaar waren.

Onze krachtlijnen bij de acties waren:

intrekken van de indexsprong en vrijwaren van een daadwerkelijke vrijheid van onderhandelen over de koopkracht
verankeren van een sterke sociale zekerheid en van gewaarborgde vervroegde uittredingsstelsels, inclusief behoud pensioenleeftijd op 65 jaar
uitvoeren van een investerings- en herstelbeleid met kwaliteitsvolle banen, evenals het behoud van kwaliteitsvolle openbare diensten en het stopzetten van de aanvallen tegen de statuten in het openbare ambt
uitvoeren van een rechtvaardige fiscaliteit via een rechtvaardiger bijdrage van de kapitaalsinkomsten

De ABVV onderhandelaars hadden als taak om diezelfde krachtlijnen te verdedigen tijdens de onderhandelingen.
Helaas zijn zij er niet ingeslaagd voldoende van deze punten te realiseren en hebben zij beslist het resultaat van de onderhandelingen niet te steunen.
En terecht.... vele duizenden ABVV leden hebben hiervoor de voorbije maanden gestaakt en actie gevoerd. Indien dit alles zou afgesloten worden met een akkoord, waarin zo goed als niets bereikt is, zou dit getuigen van weinig respect van onze nationale leiding naar de leden. Wij vinden het eerlijker om geen akkoord te tekenen waar men niet kan achterstaan.

Wat is nu de inhoud van dit ontwerpakkoord?

Loonkostontwikkeling voor 2015 - 2016.
- Er kan een stijging van de loonmassa (d.i. de totale kost voor de werkgever) gerealiseerd worden van max. 0,5% op jaarbasis.
 Dit komt overeen met een stijging van 0,375% brutoloon. Het wordt aanbevolen dit te besteden aan 'toekomstgerichte maatregelen' (vergrijzing, langer werken, mobiliteit, vorming,...)   of financiële elementen die voordelig zijn voor werkgever als werknemer.
- Eveneens is het mogelijk een nettoloonsverhoging te realiseren van max 0,3% van de loonmassa.
  Om dit te kunnen realiseren wordt het max bedrag voor maaltijdcheques verhoogd met 1 euro zodat wie nu een maaltijdcheque van 7€ heeft deze zou kunnen verhogen naar 8€
  (dit is een mogelijkheid voor ons TBE BASF) en wordt het max bedrag van de bonus dat in het kader van CAO90 kan gegeven worden verhoogd naar 3200 euro zodat zij die nu
  al een maximale bonus zouden hebben deze ook kunnen verhogen. (Laat je niet misleiden! Het is in dit ontwerp niet toegestaan om zowel de maaltijdcheque te verhogen als tegelijkertijd een bonus toe te kennen.)

SWT (brugpensioen) en tijdskrediet.
- In het ontwerpakkoord wordt aan de regering gevraagd om in de periode 2015-2016 de leeftijd voor SWT voor o.a. zware beroepen en nachtarbeid te behouden op 58 jaar.
- Eveneens wordt gevraagd om, voor dezelfde periode, de leeftijd voor landingsbaan op 55 jaar te behouden voor zware beroepen en lange beroepen.

Welvaartsaanpassingen.
- De sociale partners vragen in het ontwerpakkoord om uitkeringen en minimumpensioenen te verhogen zodat zij het niveau van de Europese armoededrempel bereiken.
  (Vermits Europa al meermaals erop gewezen heeft dat de minimum uitkeringen in België te laag zijn en moeten verhoogd worden tot de armoededrempel is deze vraag in
  het akkoord eigenlijk  een overbodige vraag.)

Wat ontbreekt in het akkoord en is voor ABVV prioriteit?

- Maatregelen rond 'beschikbaarheid voor SWT-ers' (zie ons vorige pamflet  www.abvv-basf.be) . Deze zijn voor ons onrechtvaardig! Over deze maatregelen zal volgende week opnieuw  onderhandeld worden.  Uiteraard zullen onze nationale vertegenwoordigers deelnemen aan deze besprekingen.
- Afschaffen indexsprong. Een indexsprong betekent een verlies van inkomen. Misschien niet nu of dit jaar maar op termijn wanneer de consumptieprijzen sterk stijgen zal ons
  loon deze evolutie niet volgen. Bovendien is de indexkorf de voorbije jaren al dusdanig aangepast dat een reële prijsstijging het indexcijfer nog nauwelijks doet stijgen.
  Meer info over de indexsprong en de gevolgen vind je hier
  http://newsletters.accg.be//nl/read/d85a41edf27df07883abcba7d6b98386c4b664a5

- Rechtvaardige fiscaliteit. De vraag van de vakbonden om vermogens meer te belasten i.p.v. arbeid is gereduceerd tot een vraag naar de invoering van een tax shift
  (een belasting op de meerwaarde bij verkoop van aandelen). Alhoewel we beseffen dat zelfs deze vraag al voor sommige partijen moeilijk ligt, is een tax shift voor
  ABVV onvoldoende om tot een rechtvaardiger belasting te komen.

Hoe nu verder?

Eerst en vooral is het afwachten of het ACV het ontwerpakkoord zal goedkeuren of verwerpen.
Afhankelijk hiervan zullen we als ABVV bepalen of/en welke acties we de komende weken zullen nemen.
We houden je op de hoogte.

woensdag 12 november 2014

Waarom staken op 24 november (deel 1)

Meer dan 120.000 mensen, die leven van wat zij verdienen door te werken voor een baas, hebben vorige week in Brussel betoogd tegen de regeringsmaatregelen. Een veelvoud van hen heeft gestaakt. Velen zijn misnoegd omdat o.a. door de invoering van een indexsprong hun koopkracht zal dalen. Dit bovenop de loonnorm waardoor de lonen de komende jaren niet meer mogen stijgen.

'Iedereen moet zijn steentje bijdragen." zegt de regering. Maar is dat zo?
Winsten uit financiële transacties worden in België nauwelijks belast. Diegenen die rijk worden door enkel te speculeren worden door deze regering met rust gelaten en moeten blijkbaar geen 'steentje bijdragen', in tegendeel zelfs. Dit is vorige week nog maar eens aangetoond door de uitspraken van Marc Coucke die, nadat hij 1,45 miljard winst had gehaald uit de verkoop van Omega Pharma, hierop geen enkele euro belast wordt. Hij zei dat hij geen belasting wenst te betalen want hij vindt de schatkist een bodemloze put. Deze arrogante houding is niet vreemd binnen de kringen van super-rijken in België. Het zijn diezelfden die vinden dat ons loon een 'handicap' is en dat wij 'al te veel verdienen'.

Indien de regering meer inkomsten wil... dan moet men in de eerste plaats andere belastingen heffen dan deze op inkomsten uit arbeid.
Neen, wij willen niet inleveren ... en daarom staken wij op 24 november.





Verdeling van de rijkdom in België.

Dat er mensen zijn die minder verdienen dan wij.... weten we.
Dat er mensen zijn die méér verdienen.... ook dat weten we.

Maar hoeveel is het verschil tussen het inkomen van de 20% armsten en dat van de 20% rijksten?
Probeer eerst zelf een schatting te maken en bekijk dan het filmpje.

klik op de tekening om het filmpje te openen.