maandag 13 oktober 2014

Flitsbericht. Aanvragen brugpensioen (SWT), CAO 17 en tijdskrediet.

Rond brugpensioen (SWT) heeft de regering volgende maatregelen opgenomen in het regeerakkoord:

Iedereen die nog wenst gebruik te maken van de huidige regeling moet dringend en vóór 27 oktober zijn aanvraag doen.

Rond tijdskrediet en landingsbaan is het volgende in het regeerakkoord opgenomen:








De tekst is minder duidelijk. Wat bedoeld men met ‘uit doven’? Zijn landingsbanen deeltijds of 4/5 tussen 50 en 54 jaar nog mogelijk? Wordt ‘niet-gemotiveerd tijdskrediet’ geschrapt of wordt enkel de uitkering en de gelijkschakeling voor pensioen geschrapt?


Iedereen die nog wenst gebruik te maken van de huidige regeling raden wij aan om dringend en vóór 31 dec 2014 een aanvraag te doen wanneer je 55 jaar of ouder bent en wenst gebruik te maken van landingsbaan op 55, 56, 57, 58 of 59 jaar. Ook ploegmedewerkers die in het stelsel (4/5) willen stappen vanaf hun 50 jaar moeten dit jaar een aanvraag doen.

Let op !!!
Je moet je aanvraag zelf indienen bij je personeelsdienst en zij moeten voor het verstrijken van de termijn je aanvraag doorsturen.


Uiteraard kun je met informatieve vragen hieromtrent ook steeds bij ons terecht.
Laat je vakbond weten of je naar aanleiding van deze brief een aanvraag hebt ingediend. Zo kunnen wij dit mee opvolgen.

De komende weken zullen we nog uitvoerig informeren over de andere maatregelen van het regeerakkoord die betrekking hebben op je werksituatie.

donderdag 9 oktober 2014

maandag 29 september 2014

dinsdag 24 juni 2014

woensdag 4 juni 2014

Logistieke dialoog: stand van zaken.

Vandaag hebben we opnieuw met de werkgever samengezeten in het kader van de logistieke dialoog.
De werkgever heeft zijn visie nog verder toegelicht waarin de afbouw van looncomponenten voor hen een noodzakelijkheid is.

Opnieuw hebben wij, samen met de collega's van de andere vakbonden, gesteld dat wij geen mandaat hebben om hierover te praten, bovendien zien wij de noodzakelijkheid hiervan niet.
Een optimalisatie van organisatie en planning zijn voor ons betere pistes om tot een nog efficiëntere logistieke afdeling te komen.

De geplande gesprekken van volgende week zijn daarom geschrapt.
De werkgever zal nu de tijd nemen om te bepalen welke maatregelen hij wenst te nemen.

Uiteraard zullen wij onze rol als vakbond blijven innemen en gepast reageren op ieder werkgeversvoorstel dat zal bekend gemaakt worden.
Wij zullen naar onze leden blijven communiceren indien er alsnog verdere gesprekken volgen of indien er maatregelen worden bekendgemaakt.

maandag 26 mei 2014

Opgelet: Laat je niet misglijden !

Vorige vrijdag heeft de werkgever een communicatie verstuurd rond stelsels van thuiswerk en glijtijd, deze laatste wordt vanaf 1 januari 2015 ingevoerd. Geen enkele politieke partij heeft voorbije weken zo’n misleidende informatie gegeven als de werkgever nu rond glijtijd. Wie enkel de mail leest kan veronderstellen dat men, in afspraak met de dienst, ervoor kan kiezen te komen werken tussen 6 en 9u en/of tussen 14u45 en 18u45. Zo is het mooi weergegeven in een tijdsbalk. Daar waar glijtijd is ingevoerd (bv Bayer) gebeurt het volgens dit eenvoudig principe. Echter niet op de TBE BASF…. maar daarvoor moet je doorklikken naar intranet.

Daar kom je twee nieuwe begrippen tegen: ‘spertijd’ en ‘eigen tijd’.
Spertijd is bedoeld om busgebruikers uit te sluiten. Doch ook anderen moeten opletten dat zij of vóór 7u31 binnenkomen of anders tot na 17u10 blijven. Je zal dus goed op de klok moeten kijken om tijdig binnen te komen en lang genoeg te blijven. Misbruiken en misverstanden zijn dan ook niet uitgesloten.
Een ander nieuw begrip is ‘eigen tijd’. Van fietsers die douchen, mensen die de krant lezen, een boterhammetje eten, een sigaretje roken,… wordt verwacht ‘eigen tijd’ in te geven. Het is logisch dat fietsers die zich willen douchen voor de arbeidstijd vroeger komen, daarvoor is geen nieuwe registratie nodig. De invoering van een nieuw begrip is er echter voor iedereen en zal de sfeer tussen collega’s niet verbeteren…

Het zal je daarom niet verwonderen dat wij als ABVV/BBTK ons niet kunnen vinden in deze modaliteiten. Wij hebben dan ook deze CAO niet goedgekeurd maar meerdere voorstellen gedaan om tot een beter en vooral transparanter systeem te komen. De werkgever en de collega’s van LBC en ACV vinden dit voorstel echter een goed stelsel en zijn hierover  tot een akkoord gekomen.

dinsdag 6 mei 2014

Logistieke 'dialoog' stand van zaken.

Op woensdag 30 april heeft de werkgever geantwoord op de vragen die wij gesteld hadden.
Je vindt deze via onderstaande link.
Let op: dit is geen letterlijke weergave van de antwoorden maar hoe wij die begrepen hebben.

Uiteraard hebben wij bedenkingen bij bepaalde antwoorden.
Voor ons moeten de planning en de organisatiestructuur wel degelijk als eerste worden verbeterd.
Wij zijn er van overtuigd dat dit een wezenlijke kostenbesparing kan realiseren.
Om die reden zullen wij daarover, ook dankzij informatie die wij van jullie krijgen, concrete voorstellen doen.
Voorstellen tot een verbeterde structuur zullen we, samen met de collega's van de andere vakbonden, brengen op een volgende vergadering.

Wij zijn van mening dat discussies over loonvergelijkingen niet aan de orde zijn.
De doelstelling van de werkgroep 'lagere loonkost en efficiëntere inzet medewerkers' is niet de onze.
Volgens ons kan een efficientere en competitievere logistieke werking enkel wanneer men 'slimmer' gaat werken en niet wanneer men goedkoper gaat werken.
Het is evident dat wij dan ook inzicht krijgen in de kostprijs van de logistiek in de prijs van het eindproduct.

antwoord op onze vragen