maandag 26 mei 2014

Opgelet: Laat je niet misglijden !

Vorige vrijdag heeft de werkgever een communicatie verstuurd rond stelsels van thuiswerk en glijtijd, deze laatste wordt vanaf 1 januari 2015 ingevoerd. Geen enkele politieke partij heeft voorbije weken zo’n misleidende informatie gegeven als de werkgever nu rond glijtijd. Wie enkel de mail leest kan veronderstellen dat men, in afspraak met de dienst, ervoor kan kiezen te komen werken tussen 6 en 9u en/of tussen 14u45 en 18u45. Zo is het mooi weergegeven in een tijdsbalk. Daar waar glijtijd is ingevoerd (bv Bayer) gebeurt het volgens dit eenvoudig principe. Echter niet op de TBE BASF…. maar daarvoor moet je doorklikken naar intranet.

Daar kom je twee nieuwe begrippen tegen: ‘spertijd’ en ‘eigen tijd’.
Spertijd is bedoeld om busgebruikers uit te sluiten. Doch ook anderen moeten opletten dat zij of vóór 7u31 binnenkomen of anders tot na 17u10 blijven. Je zal dus goed op de klok moeten kijken om tijdig binnen te komen en lang genoeg te blijven. Misbruiken en misverstanden zijn dan ook niet uitgesloten.
Een ander nieuw begrip is ‘eigen tijd’. Van fietsers die douchen, mensen die de krant lezen, een boterhammetje eten, een sigaretje roken,… wordt verwacht ‘eigen tijd’ in te geven. Het is logisch dat fietsers die zich willen douchen voor de arbeidstijd vroeger komen, daarvoor is geen nieuwe registratie nodig. De invoering van een nieuw begrip is er echter voor iedereen en zal de sfeer tussen collega’s niet verbeteren…

Het zal je daarom niet verwonderen dat wij als ABVV/BBTK ons niet kunnen vinden in deze modaliteiten. Wij hebben dan ook deze CAO niet goedgekeurd maar meerdere voorstellen gedaan om tot een beter en vooral transparanter systeem te komen. De werkgever en de collega’s van LBC en ACV vinden dit voorstel echter een goed stelsel en zijn hierover  tot een akkoord gekomen.

dinsdag 6 mei 2014

Logistieke 'dialoog' stand van zaken.

Op woensdag 30 april heeft de werkgever geantwoord op de vragen die wij gesteld hadden.
Je vindt deze via onderstaande link.
Let op: dit is geen letterlijke weergave van de antwoorden maar hoe wij die begrepen hebben.

Uiteraard hebben wij bedenkingen bij bepaalde antwoorden.
Voor ons moeten de planning en de organisatiestructuur wel degelijk als eerste worden verbeterd.
Wij zijn er van overtuigd dat dit een wezenlijke kostenbesparing kan realiseren.
Om die reden zullen wij daarover, ook dankzij informatie die wij van jullie krijgen, concrete voorstellen doen.
Voorstellen tot een verbeterde structuur zullen we, samen met de collega's van de andere vakbonden, brengen op een volgende vergadering.

Wij zijn van mening dat discussies over loonvergelijkingen niet aan de orde zijn.
De doelstelling van de werkgroep 'lagere loonkost en efficiëntere inzet medewerkers' is niet de onze.
Volgens ons kan een efficientere en competitievere logistieke werking enkel wanneer men 'slimmer' gaat werken en niet wanneer men goedkoper gaat werken.
Het is evident dat wij dan ook inzicht krijgen in de kostprijs van de logistiek in de prijs van het eindproduct.

antwoord op onze vragen

vrijdag 18 april 2014

Eerste vragenlijst aan werkgever ter voorbereiding van logistieke 'dialoog'.

Wij gaan ervanuit dat de huidige situatie van alle logistieke diensten in de competiviteitsstudie tot in detail is bekeken en dat de voor- en nadelen van eventuele wijzigingen eveneens zijn afgewogen. Vandaar dat wij volledige en correcte antwoorden kunnen verwachten op volgende vragen:

1.    Hoeveel bewegingen (aantal camions, treinen, boten, afvullingen) worden momenteel door alle logistieke diensten gelegen op de site uitgevoerd? Met ‘alle diensten’ verstaan wij óók deze van de strategische partners, deze van contractoren en deze van productie. Graag een overzicht van de voorbije jaren en opgedeeld in dagdelen per maand. Enkel hierdoor kunnen we inzicht krijgen in eventuele problemen van wisselende workload en evolutie.
2.    Welke medewerkers zijn vandaag tewerkgesteld in al deze diensten? Aantal FTE’s, leeftijdsstructuur, statuut, looncategorie, shiftstelsel. Gelieve een overzicht te geven van de evolutie van voorbije jaren en eventuele verschillen op maandbasis.
3.    Wij hebben al jaren geleden voorgesteld de mogelijkheid te onderzoeken om alle logistieke diensten onder te brengen in één logistieke afdeling. In hoeverre is dit voorstel mee bekeken in de studie en wat zijn hiervan de besluiten?
4.    Bij een efficiëntieverbetering van logistieke activiteiten gaan we ervanuit dat niet enkel de uitvoerende taken van de werknemers zijn onderzocht maar eveneens de taken van planning en leidinggevenden alsook de inzet van materiaal en installatie. Is dit gebeurd? Welk resultaat?
5.    De voorbije jaren zijn verschillende voorstellen gedaan, zowel door leidinggevenden als door medewerkers, om taken beter te organiseren en te plannen. Graag hiervan een opsomming per dienst. Wat is hiervan gerealiseerd? Om welke reden zijn voorstellen nog niet ingevoerd?
6.    Ook in het kader van Opal zijn vele voorstellen gedaan. In hoeverre zijn deze mee genomen in de studie?
7.    Wat is de exacte meerwaarde van meer flexibele inzet per dienst? Wat zijn negatieve gevolgen? Wat zijn de denkpistes hierin (aantal uren, verschillende uurroosters, uitbreiding takenpakket binnen logistiek, uitbreiding takenpakket buiten logistiek,…)?
8.    Wat zijn de exacte voor- en nadelen van uitbesteding BASF diensten (ervaring, betrokkenheid bij de onderneming, veiligheidshouding,…)? Wat zijn de voor- en nadelen van inbesteding van niet-BASF diensten?
9.    Welk voordeel moet een besparing binnen de logistieke afdelingen hebben op de prijs van het eindproduct?
10.  De productiekosten van een scheikundige onderneming, ook deze van de logistieke afdeling, moeten vergeleken worden met deze van andere scheikundige ondernemingen (en niet met deze van een onderneming die enkel logistieke activiteiten doet). Is deze vergelijking gemaakt? Wat is hiervan het resultaat? 

donderdag 3 april 2014

Logistieke 'dialoog': een eerste reactie.

Gisteren is op een extra ondernemingsraad het resultaat bekendgemaakt van de competiviteitsstudie van de logistieke diensten. Het resultaat laat zich, volgens de directie, in enkele woorden samenvatten: de loonkost is te hoog en er is onvoldoende flexibele inzet van personeel. Ons is, als syndicale vertegenwoordiging, gevraagd de komende maanden deze thematiek verder mee uit te werken. Uiteraard is het afbouwen van loon en werkomstandigheden geen syndicale opdracht. Toch zullen we als ABVV deelnemen aan deze ‘logistieke dialoog’ en wel om volgende redenen:
De gehele studie is vanuit een ‘boekhouders-visie’ bekeken. Vooral het financiële verschil met externe bedrijven is bekeken. Wij bekijken de logistieke diensten als een waardevol deel van de gehele onderneming en zullen het belang van eigen diensten blijven benadrukken. Onze vertrekbasis voor deze gesprekken is de wetgeving rond welzijn, sectorale akkoorden rond loon en arbeidsstelsels en afspraken die de voorbije jaren op de site zijn gemaakt. Onze visie op wetgeving willen we, samen met jullie praktijk-ervaringen van elke dag, inbrengen in het debat om de visie van de werkgever waar nodig bij te sturen of te weerleggen. Wij zullen er alles aan doen om uitbesteding van diensten tegen te gaan maar wensen ook duidelijk te stellen dat flexibiliteit zijn grenzen kent.
We vinden het bijzonder frustrerend nu gedwongen te worden om in te stappen in een scenario van ‘dialoog’ die moet afgerond worden tegen 30 juni omdat wij als ABVV reeds vanaf 2005 aan de directie gevraagd hebben een logistieke dialoog op te starten. Wij waren, en zijn nog steeds, van mening dat een clustering van alle logistieke activiteiten op de site een meerwaarde kan zijn, zowel voor de onderneming als voor de 226 betrokken medewerkers. Helaas vond de directie de tijd ‘niet rijp’ om deze gesprekken eerder te starten. Hierdoor is bijna 10 jaar verloren gegaan! Wij zullen ons dan ook niet laten opjagen om vlug ondoordachte conclusies te trekken of beslissingen te nemen

Tijdens de komende gesprekken zullen dienst per dienst onder de loep genomen worden. We zullen dan ook telkens de betrokken medewerkers van de diensten zo nauw mogelijk betrekken. Jullie visie en ervaring blijft voor ons uiteraard ons uitgangspunt!

vrijdag 21 maart 2014

Oproep Europese Betoging 4 april in Brussel

Graag willen we je oproepen deel te nemen aan de Europese Betoging van VRIJDAG 4 APRIL in Brussel.

Waarom is betogen voor een socialer Europa nu, enkele maanden voor de verkiezingen, broodnodig?


LANGER WERKEN
LOONNORM VAN 0% BLOKKEERT STIJGING VAN DE MAANDLONEN
DE MIDDENKLASSE WORDT STEEDS ARMER
WERKLOOSHEID BIJ JONGEREN BLIJFT STIJGEN
VAKANTIEGELD EN OPZEGVERGOEDINGEN WORDEN MEER BELAST
OOK IN BELGIE WERKEN MENSEN VOOR 5 EURO/UUR
REGELS ROND SOCIAAL OVERLEG EN WELZIJN OP HET WERK WORDEN AFGEBOUWD

Dit alles is het gevolg van Europese richtlijnen die reeds eerder zijn ingevoerd of die binnenkort worden goedgekeurd. Het Europese beleid maakt het moeilijk voor iedereen die probeert door ‘gewoon te werken’ zich een redelijke levensstandaard te verschaffen. Deze richtlijnen worden door de Belgische en Vlaamse regering naadloos opgevolgd en in wetten omgezet. Het Europa van morgen wordt een Europa waarin een meerderheid van de bevolking moet inleveren en welstand zal verliezen. Het Europa van morgen is een Europa waarin het kapitaal nog meer dan vandaag hoogtij viert.

Alsof het nog niet erg genoeg is….
25% van de jongeren onder de 25 jaar in Vlaanderen is werkloosheid. Daarmee scoren we niet beter dan het Europees gemiddelde. Opvallend is ook dat steeds meer hoger opgeleiden geen werk vinden. Het liberale verhaal van ‘wie wil vindt automatisch werk’ klopt dus niet.
Ten gevolge van het verlengen van een wachttijd waarin pas afgestudeerden geen werkloosheidsuitkering krijgen is het aantal jongeren dat beroep moet doen op een leefloon tot 17% gestegen. Het is evident dat het groot aantal werklozen een enorme meerkost is voor de sociale zekerheid. Een betere arbeidsherverdeling, door arbeidsduurvermindering,  is de enige goede oplossing. Helaas kiezen de meeste partijen voor verdere besparing in de sociale zekerheid.


Alsof het nog niet erg genoeg is….
Profiteren vele bedrijven van een lagere levensstandaard in Oost-Europese landen om goedkope arbeidskrachten naar België te halen. De nieuwe Oost-Europese landen hebben de rol over genomen van de Noord-Afrikaanse landen 20 jaar geleden en van de kolonies 50 jaar geleden. Verdere uitbreiding van de Europese Unie zorgt telkens voor goedkopere arbeidskrachten. Poolse arbeiders die werken aan 8 euro/u worden nu reeds vervangen door mensen uit Wit-Rusland en Oekraïne. Ook in België zien we deze praktijken van soicale dumping en worden mensen tewerkgesteld aan lonen die lager zijn dan het wettelijk minimum. http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1804443/2014/03/03/Hoofdverdachten-sociale-dumping-We-dachten-correct-bezig-te-zijn.dhtm

Alsof het nog niet erg genoeg is….
Worden brugpensioenregelingen verder afgebouwd. De regering neemt (fiscale) maatregelen zodat stoppen met werken vóór 65 jaar financiële gevolgen heeft. Bovendien tellen periodes van brugpensioen en bepaalde vormen van tijdskrediet niet langer mee in de berekening van je pensioen. Maar ook de bijpassingen van werkgevers worden op verschillende bedrijven verminderd. De boodschap van regering en patronaat is duidelijk ‘mensen die niet werken zijn niet productief en moeten geactiveerd worden’. Welke plannen het VOKA nog in petto heeft vind je hier: http://www.tweeprocent.be/voorstel/de-regering-neemt-de-nodige-maatregelen-zodat-de-automatische-loonindexering-en-de#analyse

Alsof het nog niet erg genoeg is…..
Wil de Europese commissie alle sociale en veiligheidsregels die ooit zijn afgesproken herzien en reduceren (REFIT programma). Zo wenst men de regels rond blootstelling aan cancerogene producten af te zwakken. Ook wenst men de bevoegdheden van vakbonden in de deelstaten om te onderhandelen beperken. Onder de noemer van ‘gelijktrekken van arbeidsvoorwaarden in heel Europa’ krijgen we een achteruitgang niet enkel van afspraken rond loon en werktijden maar dus ook over veiligheid- en gezondheids-regels.
http://www.abvv.be/web/guest/news-nl/-/article/1993534/&p_l_id=10187

Alsof het nog niet erg genoeg is….
Worden er weinig of geen maatregelen genomen om fiscale fraude en witte boord criminaliteit tegen te gaan. 

Alsof het nog niet erg genoeg is….
Worden meer en meer collega’s die opkomen voor hun stakingsrecht gerechterlijk vervolgd en bedreigd met politie, waterkannonen en boetes.



Praktisch:
Deze betoging in Brussel is gedekt door een stakingsaanzegging.
Concreet betekent dit dat mensen vanaf de nachtshift van donderdag 3 april en alle ploegen en dagdienst van vrijdag 4 april die willen deelnemen STA kunnen ingeven om hun afwezigheid te rechtvaardigen.
Alle deelnemers ontvangen een stakersvergoeding van 30 euro en een maaltijdvergoeding van 10 euro.
Wij vragen uitdrukkelijk om ons te verwittigen indien je wenst deel te nemen zodat wij deze vergoeding kunnen in orde brengen.

Vervoer naar Brussel met de trein.
Wij verzamelen met onze delegatie om 9u in de vertrekhal van het Centraal Station in Antwerpen.
(treintickets worden door ons voorzien)

WIJ HERINNEREN ER HIERBIJ AAN DAT VOETZOEKERS VERBODEN ZIJN OMWILLE VAN DE VEILIGHEID;
EVENEENS VRAGEN WE OM ALCOHOLGEBRUIK TE MATIGEN;

Affiche van deze betoging:
https://drive.google.com/file/d/0B8H1PPzHcbJodmljUDFPQW1UNjg/edit?usp=sharing





maandag 3 maart 2014

Referendum CAO

Het referendum over het ontwerpakkoord voor de CAO 2014-2015 voor werknemers en baremabedienden van BASF Antwerpen N.V., Solvin N.V., BASF Belgium Coordination Center , Styrolution Belgium N.V. en Eurochem Antwerpen N.V., zal doorgaan in B340/1 op:

Maandag   Dinsdag     Woensdag     Donderdag     Vrijdag
10/mrt        11/mrt         12/mrt           13/mrt           14/mrt
06h-18h    06h-18h      06h-18h         06h-18h       06h-12h
20h-01h    20h-01h                                               Telling


Alle medewerkers die aangesloten zijn bij één van de vakbonden kunnen hun stem uitbrengen.
Gelieve je badge mee te brengen.

woensdag 19 februari 2014

Voorontwerp CAO 2014 - 2015: informatie.

Samenvatting van het ontwerp:
https://drive.google.com/file/d/0B8H1PPzHcbJoekRfZEs2eDMyUWM/edit?usp=sharing

Integrale ontwerp:
https://drive.google.com/file/d/0B8H1PPzHcbJoYkZoZnJhVTc4ams/edit?usp=sharing

Om deze links te openen: kopiëren en plakken in nieuw tabblad van internet explorer (of google chrome)
Om af te printen: rechter muisknop gebruiken