maandag 29 september 2014
dinsdag 24 juni 2014
woensdag 4 juni 2014
Logistieke dialoog: stand van zaken.
Vandaag hebben we opnieuw met de werkgever samengezeten in het kader van de logistieke dialoog.
De werkgever heeft zijn visie nog verder toegelicht waarin de afbouw van looncomponenten voor hen een noodzakelijkheid is.
Opnieuw hebben wij, samen met de collega's van de andere vakbonden, gesteld dat wij geen mandaat hebben om hierover te praten, bovendien zien wij de noodzakelijkheid hiervan niet.
Een optimalisatie van organisatie en planning zijn voor ons betere pistes om tot een nog efficiëntere logistieke afdeling te komen.
De geplande gesprekken van volgende week zijn daarom geschrapt.
De werkgever zal nu de tijd nemen om te bepalen welke maatregelen hij wenst te nemen.
Uiteraard zullen wij onze rol als vakbond blijven innemen en gepast reageren op ieder werkgeversvoorstel dat zal bekend gemaakt worden.
Wij zullen naar onze leden blijven communiceren indien er alsnog verdere gesprekken volgen of indien er maatregelen worden bekendgemaakt.
De werkgever heeft zijn visie nog verder toegelicht waarin de afbouw van looncomponenten voor hen een noodzakelijkheid is.
Opnieuw hebben wij, samen met de collega's van de andere vakbonden, gesteld dat wij geen mandaat hebben om hierover te praten, bovendien zien wij de noodzakelijkheid hiervan niet.
Een optimalisatie van organisatie en planning zijn voor ons betere pistes om tot een nog efficiëntere logistieke afdeling te komen.
De geplande gesprekken van volgende week zijn daarom geschrapt.
De werkgever zal nu de tijd nemen om te bepalen welke maatregelen hij wenst te nemen.
Uiteraard zullen wij onze rol als vakbond blijven innemen en gepast reageren op ieder werkgeversvoorstel dat zal bekend gemaakt worden.
Wij zullen naar onze leden blijven communiceren indien er alsnog verdere gesprekken volgen of indien er maatregelen worden bekendgemaakt.
maandag 26 mei 2014
Opgelet: Laat je niet misglijden !
Vorige vrijdag heeft de werkgever een communicatie verstuurd rond stelsels van thuiswerk en glijtijd, deze laatste wordt vanaf 1 januari 2015 ingevoerd. Geen enkele politieke partij heeft voorbije weken zo’n misleidende informatie gegeven als de werkgever nu rond glijtijd. Wie enkel de mail leest kan veronderstellen dat men, in afspraak met de dienst, ervoor kan kiezen te komen werken tussen 6 en 9u en/of tussen 14u45 en 18u45. Zo is het mooi weergegeven in een tijdsbalk. Daar waar glijtijd is ingevoerd (bv Bayer) gebeurt het volgens dit eenvoudig principe. Echter niet op de TBE BASF…. maar daarvoor moet je doorklikken naar intranet.
Daar kom je twee nieuwe begrippen tegen: ‘spertijd’ en ‘eigen tijd’.
Spertijd is bedoeld om busgebruikers uit te sluiten. Doch ook anderen moeten opletten dat zij of vóór 7u31 binnenkomen of anders tot na 17u10 blijven. Je zal dus goed op de klok moeten kijken om tijdig binnen te komen en lang genoeg te blijven. Misbruiken en misverstanden zijn dan ook niet uitgesloten.
Een ander nieuw begrip is ‘eigen tijd’. Van fietsers die douchen, mensen die de krant lezen, een boterhammetje eten, een sigaretje roken,… wordt verwacht ‘eigen tijd’ in te geven. Het is logisch dat fietsers die zich willen douchen voor de arbeidstijd vroeger komen, daarvoor is geen nieuwe registratie nodig. De invoering van een nieuw begrip is er echter voor iedereen en zal de sfeer tussen collega’s niet verbeteren…
Het zal je daarom niet verwonderen dat wij als ABVV/BBTK ons niet kunnen vinden in deze modaliteiten. Wij hebben dan ook deze CAO niet goedgekeurd maar meerdere voorstellen gedaan om tot een beter en vooral transparanter systeem te komen. De werkgever en de collega’s van LBC en ACV vinden dit voorstel echter een goed stelsel en zijn hierover tot een akkoord gekomen.
Daar kom je twee nieuwe begrippen tegen: ‘spertijd’ en ‘eigen tijd’.
Spertijd is bedoeld om busgebruikers uit te sluiten. Doch ook anderen moeten opletten dat zij of vóór 7u31 binnenkomen of anders tot na 17u10 blijven. Je zal dus goed op de klok moeten kijken om tijdig binnen te komen en lang genoeg te blijven. Misbruiken en misverstanden zijn dan ook niet uitgesloten.
Een ander nieuw begrip is ‘eigen tijd’. Van fietsers die douchen, mensen die de krant lezen, een boterhammetje eten, een sigaretje roken,… wordt verwacht ‘eigen tijd’ in te geven. Het is logisch dat fietsers die zich willen douchen voor de arbeidstijd vroeger komen, daarvoor is geen nieuwe registratie nodig. De invoering van een nieuw begrip is er echter voor iedereen en zal de sfeer tussen collega’s niet verbeteren…
Het zal je daarom niet verwonderen dat wij als ABVV/BBTK ons niet kunnen vinden in deze modaliteiten. Wij hebben dan ook deze CAO niet goedgekeurd maar meerdere voorstellen gedaan om tot een beter en vooral transparanter systeem te komen. De werkgever en de collega’s van LBC en ACV vinden dit voorstel echter een goed stelsel en zijn hierover tot een akkoord gekomen.
dinsdag 6 mei 2014
Logistieke 'dialoog' stand van zaken.
Op woensdag 30 april heeft de werkgever geantwoord op de vragen die wij gesteld hadden.
Je vindt deze via onderstaande link.
Let op: dit is geen letterlijke weergave van de antwoorden maar hoe wij die begrepen hebben.
Uiteraard hebben wij bedenkingen bij bepaalde antwoorden.
Voor ons moeten de planning en de organisatiestructuur wel degelijk als eerste worden verbeterd.
Wij zijn er van overtuigd dat dit een wezenlijke kostenbesparing kan realiseren.
Om die reden zullen wij daarover, ook dankzij informatie die wij van jullie krijgen, concrete voorstellen doen.
Voorstellen tot een verbeterde structuur zullen we, samen met de collega's van de andere vakbonden, brengen op een volgende vergadering.
Wij zijn van mening dat discussies over loonvergelijkingen niet aan de orde zijn.
De doelstelling van de werkgroep 'lagere loonkost en efficiëntere inzet medewerkers' is niet de onze.
Volgens ons kan een efficientere en competitievere logistieke werking enkel wanneer men 'slimmer' gaat werken en niet wanneer men goedkoper gaat werken.
Het is evident dat wij dan ook inzicht krijgen in de kostprijs van de logistiek in de prijs van het eindproduct.
antwoord op onze vragen
Je vindt deze via onderstaande link.
Let op: dit is geen letterlijke weergave van de antwoorden maar hoe wij die begrepen hebben.
Uiteraard hebben wij bedenkingen bij bepaalde antwoorden.
Voor ons moeten de planning en de organisatiestructuur wel degelijk als eerste worden verbeterd.
Wij zijn er van overtuigd dat dit een wezenlijke kostenbesparing kan realiseren.
Om die reden zullen wij daarover, ook dankzij informatie die wij van jullie krijgen, concrete voorstellen doen.
Voorstellen tot een verbeterde structuur zullen we, samen met de collega's van de andere vakbonden, brengen op een volgende vergadering.
Wij zijn van mening dat discussies over loonvergelijkingen niet aan de orde zijn.
De doelstelling van de werkgroep 'lagere loonkost en efficiëntere inzet medewerkers' is niet de onze.
Volgens ons kan een efficientere en competitievere logistieke werking enkel wanneer men 'slimmer' gaat werken en niet wanneer men goedkoper gaat werken.
Het is evident dat wij dan ook inzicht krijgen in de kostprijs van de logistiek in de prijs van het eindproduct.
antwoord op onze vragen
vrijdag 18 april 2014
Eerste vragenlijst aan werkgever ter voorbereiding van logistieke 'dialoog'.
Wij gaan ervanuit dat de huidige situatie van alle
logistieke diensten in de competiviteitsstudie tot in detail is bekeken en dat
de voor- en nadelen van eventuele wijzigingen eveneens zijn afgewogen. Vandaar
dat wij volledige en correcte antwoorden kunnen verwachten op volgende vragen:
2. Welke medewerkers zijn vandaag tewerkgesteld in al deze diensten? Aantal FTE’s, leeftijdsstructuur, statuut, looncategorie, shiftstelsel. Gelieve een overzicht te geven van de evolutie van voorbije jaren en eventuele verschillen op maandbasis.
3. Wij hebben al jaren geleden voorgesteld de mogelijkheid te onderzoeken om alle logistieke diensten onder te brengen in één logistieke afdeling. In hoeverre is dit voorstel mee bekeken in de studie en wat zijn hiervan de besluiten?
4. Bij een efficiëntieverbetering van logistieke activiteiten gaan we ervanuit dat niet enkel de uitvoerende taken van de werknemers zijn onderzocht maar eveneens de taken van planning en leidinggevenden alsook de inzet van materiaal en installatie. Is dit gebeurd? Welk resultaat?
5. De voorbije jaren zijn verschillende voorstellen gedaan, zowel door leidinggevenden als door medewerkers, om taken beter te organiseren en te plannen. Graag hiervan een opsomming per dienst. Wat is hiervan gerealiseerd? Om welke reden zijn voorstellen nog niet ingevoerd?
6. Ook in het kader van Opal zijn vele voorstellen gedaan. In hoeverre zijn deze mee genomen in de studie?
7. Wat is de exacte meerwaarde van meer flexibele inzet per dienst? Wat zijn negatieve gevolgen? Wat zijn de denkpistes hierin (aantal uren, verschillende uurroosters, uitbreiding takenpakket binnen logistiek, uitbreiding takenpakket buiten logistiek,…)?
8. Wat zijn de exacte voor- en nadelen van uitbesteding BASF diensten (ervaring, betrokkenheid bij de onderneming, veiligheidshouding,…)? Wat zijn de voor- en nadelen van inbesteding van niet-BASF diensten?
9. Welk voordeel moet een besparing binnen de logistieke afdelingen hebben op de prijs van het eindproduct?
10. De productiekosten van een scheikundige onderneming, ook deze van de logistieke afdeling, moeten vergeleken worden met deze van andere scheikundige ondernemingen (en niet met deze van een onderneming die enkel logistieke activiteiten doet). Is deze vergelijking gemaakt? Wat is hiervan het resultaat?
donderdag 3 april 2014
Logistieke 'dialoog': een eerste reactie.
Gisteren is op een extra
ondernemingsraad het resultaat bekendgemaakt van de competiviteitsstudie van de
logistieke diensten. Het resultaat laat zich, volgens de directie, in enkele
woorden samenvatten: de loonkost is te hoog en er is onvoldoende flexibele
inzet van personeel. Ons is, als syndicale vertegenwoordiging, gevraagd de
komende maanden deze thematiek verder mee uit te werken. Uiteraard is het
afbouwen van loon en werkomstandigheden geen syndicale opdracht. Toch zullen we
als ABVV deelnemen aan deze ‘logistieke dialoog’ en wel om volgende redenen:
De gehele studie is vanuit een ‘boekhouders-visie’ bekeken. Vooral
het financiële verschil met externe bedrijven is bekeken. Wij bekijken de
logistieke diensten als een waardevol deel van de gehele onderneming en zullen
het belang van eigen diensten blijven benadrukken. Onze vertrekbasis voor deze
gesprekken is de wetgeving rond welzijn, sectorale akkoorden rond loon en
arbeidsstelsels en afspraken die de voorbije jaren op de site zijn gemaakt.
Onze visie op wetgeving willen we, samen met jullie praktijk-ervaringen van
elke dag, inbrengen in het debat om de visie van de werkgever waar nodig bij te
sturen of te weerleggen. Wij zullen er alles aan doen om uitbesteding van
diensten tegen te gaan maar wensen ook duidelijk te stellen dat flexibiliteit
zijn grenzen kent.
We vinden het bijzonder frustrerend nu gedwongen te worden om
in te stappen in een scenario van ‘dialoog’ die moet afgerond worden tegen 30
juni omdat wij als ABVV reeds vanaf 2005 aan de directie gevraagd hebben een
logistieke dialoog op te starten. Wij waren, en zijn nog steeds, van mening dat
een clustering van alle logistieke activiteiten op de site een meerwaarde kan
zijn, zowel voor de onderneming als voor de 226 betrokken medewerkers. Helaas
vond de directie de tijd ‘niet rijp’ om deze gesprekken eerder te starten.
Hierdoor is bijna 10 jaar verloren gegaan! Wij zullen ons dan ook niet laten
opjagen om vlug ondoordachte conclusies te trekken of beslissingen te nemen
Tijdens de komende gesprekken zullen dienst per dienst onder
de loep genomen worden. We zullen dan ook telkens de betrokken medewerkers van
de diensten zo nauw mogelijk betrekken. Jullie visie en ervaring blijft voor
ons uiteraard ons uitgangspunt!
Abonneren op:
Posts (Atom)