maandag 19 december 2016

Onze wensen voor 2017 en korte terugblik op voorbije jaar.

  


Allereerst wensen we je prettige eindejaarsfeesten en alle geluk in 2017.
In het voorbije jaar is er weer heel wat gebeurd op de site van BASF.
Een belangrijk moment voor ons was uiteraard de sociale verkiezingen. Ondanks een ongeziene moddercampagne van collega’s hebben we toch onze mandaten in zowel ondernemingsraad als in het CPBW kunnen behouden. We zijn bovendien ook zeer tevreden dat dankzij nieuw verkozenen onze ABVV ploeg is verjongd. We zijn dan ook met veel goesting aan deze nieuwe legislatuur van 4 jaar begonnen.

En het zal nodig zijn….
De wereld is in 2016 alweer een pak minder sociaal geworden. Langer werken, flexibeler zijn, sociaal leven ondergeschikt maken aan je werk, steeds gezond en fit zijn, … enkel wie sterk is kan nog genieten van een goed inkomen en goede arbeidsomstandigheden.
Ook al valt het met ons loon op de TBE BASF nog goed mee (alhoewel bv. de stijgende energie ook onze koopkracht doet dalen), de arbeidsomstandigheden worden voor velen slechter. De werkgever eist steeds meer en meer. De werkgever is van mening dat ‘iedereen een tandje moet bijsteken’… en dit totdat het echt niet verder kan en je er mentaal en lichamelijk aan ten onder gaat. Een spijtig en schrijnend voorbeeld is de situatie op INEOS Styrolution waar de werkdruk zo hoog is dat zowat iedereen met burn-out en stress geconfronteerd wordt. We hebben hier dan ook een extra CPB vergadering voor bijeengeroepen omdat situatie moet verbeteren.
De werkzekerheid op de TBE is, voorlopig, nog gegarandeerd. Alhoewel… ook hier dit jaar op europees niveau beslissingen zijn genomen die gevolgen hebben in Antwerpen. De sluiting van enkele bedrijven van de capro afdeling in Ludwigshafen zal de komende jaren ook gevolgen hebben op onze site. En dan natuurlijk de onlangs aangekondigde ‘reorganisatie’ van enkele afdelingen. Hierdoor komen 33 medewerkers van onze aankoopdienst in BASF Antwerpen zonder werk te zitten en is het alle hens aan dek om voor hen een nieuwe job te zoeken op de site. De meesten van hen stappen het nieuwe jaar in met de grootste onzekerheid. We willen hen dan ook een riem onder het hart steken en we hopen dat zij snel duidelijkheid hebben in een nieuwe job op de site.

Wil jij ook een woordje van steun of een boodschap van solidariteit geven doe dit dan als ‘opmerking’ op dit bericht

dinsdag 29 november 2016

Aankoopdienst (SL/A) verdwijnt op BASF : 27 bedienden en 6 kaderleden moeten herplaatst worden…. wie neemt hun werk over ?

Eind juni 2017 zal de aankoopdienst op BASF in zijn huidige vorm verdwenen zijn.
Onder de ronkende project titel ‘Fit for profitable growth’ (klaar voor winstgevende groei) worden wereldwijd een aantal diensten geherorganiseerd waardoor er meer dan 1000 jobs verdwijnen.
Wat BASF Antwerpen betreft wordt enkel de aankoopdienst gereorganiseerd. In de toekomst zullen de meeste aankopen rechtstreeks gebeuren via het ‘shared service center’ in Berlijn. In het verleden heeft BASF al eerder diensten samengevoegd en/of overgebracht naar Berlijn of elders. Zo verloopt de personeelsadministratie nu voornamelijk via het internet (HR-kiosk) naar Berlijn. Ook de alarmcentrale van de interventie maakt een digitale omweg naar Ludwigshafen via het Spider-project. In beide voorbeelden ervaren wij nog heel wat problemen. Efficiëntie verbetering door de directie in Ludwigshafen uitgewerkt blijkt in realiteit niet even functioneel te zijn zoals verwacht. Ook over de herorganisatie van de aankoop-afdeling hebben wij heel wat bedenkingen. Wij zijn er van overtuigd dat alle medewerkers van de aankoopdienst in Antwerpen jarenlang zeer goed gewerkt hebben. De vele vragen en wensen van de verschillende diensten en bedrijven zijn steeds zo snel mogelijk en correct behandeld door onze mensen. Zal al dit werk in de toekomst even vlot door enkele collega’s in Berlijn gedaan worden ? Wij denken dat dit niet mogelijk is. Wij vrezen dat meestergasten, diensthoofden, planners, e.a. zich zullen ergeren aan verkeerde of laattijdige bestellingen vermits zij het in de toekomst allemaal zelf moeten regelen.

Maar helaas…. Het management heeft beslist en 33 mensen moeten op zoek naar een andere job.

Gelukkig heeft de directie van BASF Antwerpen beloofd dat zij voor iedereen een andere betrekking op de site zullen zoeken. Uiteraard is dit goed nieuws en worden mensen niet ontslagen. Toch is het herplaatsen van mensen niet hetzelfde als het herplaatsen van een auto. Mensen hebben verwachtingen, hebben nood aan waardering, aan behoud van loon- en arbeidsvoorwaarden, aan een toekomst,… om deze redenen zullen wij als vakbond iedereen zogoed mogelijk mee begeleiden. 

maandag 28 november 2016

Wat vind jij van de nieuwe functiestructuur?

Op vele bedrijven en diensten heeft de personeelsdienst een nieuwe functiestructuur voorgesteld. Vaak is dit enkel voorgesteld aan ploegleiding of leidinggevenden. De manier waarop men tot die nieuwe structuren komt is voor ons, vakbonden, niet altijd duidelijk en in onze ogen ook niet steeds correct. Om die reden konden wij enkele jaren geleden de visie van de werkgever op 'functieclassificatie' volgen en is de werkgever alleen verdergegaan met de uitwerking van nieuwe functiestructuren. Deze worden dus nu voorgesteld en soms wordt er, volledig per ongeluk uiteraard 😉, gezegd dat dit met goedkeuring is van de vakbonden...volledig onterecht dus.
Dat deze nieuwe structuren soms betekent dat looncategorieën worden gedevalueerd schiet bij sommigen in het verkeerde keelgat. Terecht! En zij laten het hier niet bij!

Concreet: Acties op het Caprolactambedrijf.
caprolactam in actie
Op dit bedrijf hebben de ploeg­ medewerkers onlangs een nieuw aangepast or­ganigram en dito ploegstructuur gekregen. On­danks het feit dat Berenschot dit bedrijf destijds indeelde bij de meest complexe bedrijven, vin­den de medewerkers dat niet meer terug in de ploegstructuur. Geen G-F en E meer, maar wel 1 F en  2 E's. De medewerkers van C301 hebben hierop ver­ontwaardigd gereageerd en hebben een petitie opgesteld die door quasi elke medewerker on­dertekend werd. Wij hebben als vakbonden de werkgever aangesproken met als doel meer uit­leg te krijgen, maar ook om deze verlonings­structuur terug te laten corrigeren. De werkgever gaat hun voorstel nu nogmaals toelichten aan de ploegleiders om deze alsnog te overtuigen de nieuwe structuur te aanvaarden. De andere ploegmedewerkers voelen zich bij deze gepasseerd en vragen directe betrokkenheid. 
De werkgever zal op donderdag 1 december hierop reageren. 
Wordt vervolgd....



een duidelijke boodschap!

Zijn jullie de volgende?
Mogelijk zijn jullie ook aan de beurt om nieuwe ploeg- of dienststructuren te krijgen. Blijf alert! Verwittig ons wanneer gelijkaardige intitiatieven op jullie dienst of bedrijf ter sprake komen!!!

woensdag 12 oktober 2016

Rondvraag eco-cheques.

Dit jaar hebben we bij de bedrijfs-CAO electronische eco-cheque gekregen.
We waren benieuwd naar de ervaringen die de medewerkers hadden bij het gebruik hiervan.
Daarom organiseerden we een rondvraag.
Veel medewerkers zijn zo vriendelijk geweest even tijd te maken voor deze rondvraag... en niet enkel leden van ABVV/BBTK.
De resultaten van de rondvraag vind je hier:
resultaten rondvraag eco-cheques 2016

Zoals steeds kunnen we de feed-back die we krijgen goed gebruiken bij komende besprekingen.
O.a. in de voorbereiding van de volgende CAO.

donderdag 28 juli 2016

Resultaten evaluatie huidig stelsel van glijtijd.

Enkele weken geleden hebben we als ABVV/BBTK een kleine bevraging gedaan bij onze leden die nu reeds gebruikmaken van het huidige stelsel van glijtijd. (Ook niet leden konden participeren uiteraard.) Wij hebben 81 reacties binnen gekregen. De resultaten met alle opmerkingen vind je hier. Gezien de beperkte doelgroep zijn wij hier tevreden mee. Graag willen we dan ook iedereen danken die zijn mening heeft gegeven.
Alhoewel de resultaten enigszins voorspelbaar waren sterken zij ons in besprekingen met de werkgever om ook het nieuwe stelsel dat start op 1 januari verder te verbeteren.

Het is overduidelijk dat vooral de kerntijd wordt ervaren als het grootste negatieve punt. Ook de beperking in opname van plus-uren zet voor velen een domper op het stelsel. Bij een laatste bespreking op 14/7 hebben we de resultaten van de bevraging voorgelegd aan de werkgever. Op dit overleg heeft de werkgever aangekondigd eveneens een bevraging te gaan organiseren bij leidinggevenden. We zijn benieuwd naar hun bevindingen....
Wat er allemaal zal wijzigen in het nieuwe glijtijd stelsel kun je terug vinden op de CAO glijtijd 2016. Daarnaast zal door de werkgever nog een uitgebreide informatie gegeven worden in het najaar.

Alhoewel het glijtijd-stelsel duidelijk beter is dan het oude (er is bv geen sprake meer van spertijd, er kunnen meer uren per dag opgeboiuwd worden, enz) blijven er nog negatieve punten die in de toekomst zullen moeten aangepast worden. De modaliteiten voor 2017 zijn vastgelegd en de werkgever is vandaag niet bereid om hierin wijzigingen aan te brengen. Maar dat er in het glijtijd stelsel nog verbetering moet komen is duidelijk.
De kerntijd van 9 tot 14u45 blijft behouden. Volgens de werkgever is 'kerntijd' een wettelijke verplichting. Of dit correct is en of dit dan persé deze uren moeten zijn durven wij te betwijfelen. Wij zullen de vraag naar een verbetering van deze kerntijd meenemen naar een volgende CAO. Onze collega's van de groene zuil steunen ons hierin.
Ook de regel dat het niet mogelijk is om plus-uren op te nemen in een hele of halve dag is voor velen (ook voor ons) onbegrijpelijk. Aanvullen met andere 'verlofcontingenten' lijkt ons een administratieve complexiteit die nergens voor nodig is.